periodontologia

Obrzęknięte, zaczerwienione i krwawiące dziąsła mogą być objawem choroby dziąseł. Najczęściej powoduje je zalegająca płytka nazębna, która po czasie mineralizuje się i tworzy kamień nazębny. Obecne w złogach bakterie drażnią przylegające tkanki, doprowadzając do stanu zapalnego.

Nieleczona choroba dziąseł może przekształcić się w chorobę przyzębia, a w konsekwencji doprowadzić do zwiększonej ruchomości zęba i jego utraty.

Choroba przyzębia spowodowana jest przez infekcję bakteryjną, ale na jej przebieg ma wpływ wiele czynników: choroby ogólnoustrojowe, stres, źle kontrolowana cukrzyca, predyspozycje genetyczne, palenie papierosów czy otyłość.

Jeżeli zauważysz u siebie krwawienie z dziąseł, brzydki zapach, odsłanianie się korzeni zębów, ruchomość zębów – niezwłocznie zgłoś się na badanie stomatologiczne – to mogą być objawy zapalenia przyzębia.

Dr n. med. Ewa Bałczewska specjalizuje się w leczeniu chorób dziąseł, przyzębia i błony śluzowej.

W leczeniu parodontozy kluczowe jest zredukowanie do minimum ilości bakterii. W tym celu wykonywane są zabiegi higienizacyjne oraz kiretaże, uzupełnione o aplikację leków antybakteryjnych. Dodatkową dezynfekcję osiągamy dzięki ozonoterapii.

W drugim etapie możliwe jest przejście do fazy korekcyjnej, czyli leczenia chirurgicznego. Celem leczenia jest oczyszczenie powierzchni korzeni pod kontrolą wzroku – kiretaż otwarty. Aby zmniejszyć głębokość kieszeni przyzębnych i zmimalizować ilość bakterii wykonujemy zabiegi płatowe – resekcyjne.

W przypadku ubytków w kości istnieje możliwość zastosowania leczenia regeneracyjnego, podczas którego wykorzystujemy materiały kościozastępcze i białka matrycy szkliwa, aby odbudować zniszczoną kość.

Obnażone powierzchni korzeni możemy pokryć za pomocą zabiegów pokrycia recesji. Aby uzupełnić brak dziąsła często wykorzystuje się przeszczep błony śluzowej.

Wykonujemy także plastykę tkanek miękkich: podjęcie wędzidełka wargi, policzka, języka; gingivectomię czyli wydłużenie korony zęba oraz pogłębienie przedsionka jamy ustnej.

Choroby błony śluzowej jamy ustnej to kolejna dziedzina, którą zajmuje się stomatolog. Gdy w jamie ustnej pojawią się pęcherzyki, guzki, brodawki, owrzodzenia, długo utrzymujące się zaczerwienienia czy inne niepokojące objawy warto, aby obejrzał je specjalista. Tym zmianom może towarzyszyć ból, pieczenie, tkliwość lub swędzenie.

Przyczyną mogą być m.in.: choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze, niedobory lub alergie pokarmowe, choroby nowotworowe. Zmiany w obrębie jamy ustnej często wymagają holistycznego spojrzenia, ponieważ mogą być pierwszymi objawami chorób ogólnoustrojowych.

Często wymagana jest dodatkowa diagnostyka w postaci pobrania wycinka ze zmiany do badania pod mikroskopem lub wykonania testów laboratoryjnych.